De ce NU trebuie să urmărești modelul altora?

„Am auzit că vecina de la 2 a băut 3 litri de ceai chinezesc zilnic și a văzut cum i se topește grăsimea de pe abdomen 😱 De asta nu slăbeam eu, trebuie să-mi cumpăr ceai din ăla” Iar acesta e unul din exemple. Vezi că cineva pe care cunoști a făcut ceva să slăbească […]

0 Comments

„Am auzit că vecina de la 2 a băut 3 litri de ceai chinezesc zilnic și a văzut cum i se topește grăsimea de pe abdomen 😱 De asta nu slăbeam eu, trebuie să-mi cumpăr ceai din ăla”

Iar acesta e unul din exemple. Vezi că cineva pe care cunoști a făcut ceva să slăbească și consideri că va funcționa și la tine. Ai văzut pe social media că o vedetă a încercat fel de fel de lucruri și a slăbit rapid, așa că vrei și tu să încerci asta.

Numai că, atunci când te iei după modelul altora, e cu două tăișuri:

  1. Chiar îți iese să slăbești și te bucuri că ai ajuns rapid la corpul dorit;
  1. Îți pui sănătatea în pericol și vei avea probleme cu stomacul, metabolismul, iar în scurt timp kilogramele se întorc la loc. Și câteva în plus chiar.

De cele mai multe ori, te bucuri când te afli în prima variantă, dar apoi apar și consecințele de la a doua variantă. Și când apar probleme de sănătate, e foarte greu să scapi de ele și să le vindeci. 

Acesta e riscul pe care ți-l asumi atunci când urmezi modelul altora. 

Informațiile din social media nu sunt întotdeauna ce par…

Urmărești anumiți influenceri sau vedete care zic că au luat diferite suplimente și au slăbit fără să facă nimic ,sau și-au dezvoltat masa musculară peste noapte. 

Dar acele persoane sunt plătite să zică asta și să promoveze produsele. Poate chiar au pus poze before/after și vezi o diferență foarte mare într-un timp foarte scurt. Însă pozele before/after pot fi falsificate foarte ușor.

Am văzut cazuri în care nici măcar nu erau aceleași persoane în ambele poze. 

Niciun supliment nu va înlocui vreodată sportul și alimentația sănătoasă doar pentru că cineva îl promovează online. 

Stilul de viață sănătos și echilibrat a adus întotdeauna rezultate și nu te-a costat sănătatea fizică sau sume enorme de bani. 

Așa că sfatul meu e să NU urmezi modelul altora pe care îi vezi în online. În special dacă vor să-ți promoveze suplimente de slăbit și îți promit că slăbești 15 kg în 7 zile, fără să te ridici de pe canapea.

Oare e bine să urmezi modelul celor din jur?

Am stabilit că modelul persoanelor din online nu e cel mai ok pentru nimeni. Însă, ce facem cu persoanele din jur care ne dau ”sfaturi pentru slăbit”?

Am auzit foarte multe principii de slăbit de la persoane care nu au nicio treabă cu fitness-ul și nutriția. Iată câteva din ele:

  1. Nu mai mânca pâine, că de asta te îngrași;
  1. Alunele și avocado sunt grase, nu îți fac bine;
  1. Cum să mănânci după ora 6, că se depune…(ca și cum corpul are un ceas și când ajungi la ora 6:01 gata, totul se depune ca grăsime);
  1. Iar iei steroizi din ăștia? (de fapt e vorba de pudră proteică);
  1. Vrei să mai pui câteva kilograme pe tine? Ia și mănâncă tot frigiderul, că așa te îngrași;
  1. Piept de pui fiert și orez, astea te fac să crești masa musculară;
  1. Apucă-te de sport și transformă grăsimea în mușchi.

Ideea e că mai bine ceri sfaturi de slăbit sau de creștere în masă de la cineva care are cunoștințe în domeniu. Altfel vei auzi o grămadă de mituri din fitness, care nu au nicio logică.

Oricât de mult vor persoanele din jur să ne ajute să slăbim, e suficient doar să ne încurajeze și să ne susțină. Nu trebuie să ne zică ce avem de făcut, dacă nu au nicio treabă cu fitness-ul și nutriția.

Ce model de slăbire sau creștere în masă e ok să urmezi?

Fiecare are un corp unic, cu caracteristicile lui individuale. De aceea, poate ceva ce merge pentru o persoană nu merge pentru alta. Sunt mulți factori care decid ce se întâmplă când încerci să slăbești sau să crești în masă:

  1. Metabolismul – modul în care folosești sursele de energie în corp. 

Sunt persoane care au un metabolism foarte rapid și pot mânca orice, fără să se îngrașe. Însă aceste persoane vor avea dificultăți să crească în masă musculară. Iar alte persoane cu metabolismul lent vor slăbi mai greu.

  1. Stilul de viață 

Dacă ești obișnuit să faci sport, vei vedea puțin mai greu rezultate.  Dar dacă până acum ai avut un stil de viață sedentar, de îndată ce începi să faci mișcare și mănânci mai sănătos, rezultatele vor apărea repede.

  1. Jobul pe care îl ai 

Dacă ai un job de stat la birou, folosești mai puține calorii pe timpul zilei spre deosebire de un chelner, care merge de la o masă la alta și scoate minim 10.000 de pași zilnic.

  1. Odihna 

Dacă nu dormi suficient, corpul nu se reface și nu va putea folosi eficient sursele de energie. Dar dacă ești odihnit, dormi suficient, vei vedea rezultate mai bune.

Sunt mulți factori de luat în calcul ca să poți avea rezultate. De aceea nu e cea mai bună variantă să urmezi modelul altora.

Corpul tău e unic. Așa că trebuie să dezvolți un model unic și personalizat pentru tine. Însă la început, dacă nu ai mai făcut sport până acum, e greu să-ți dai seama ce va funcționa și ce nu. 

De aceea, trebuie să testezi singur și să ajungi la modelul tău, care îți aduce rezultate.

Cum ajungi la modelul tău unic, care îți aduce rezultate vizibile?

Testezi, încerci și urmărești rezultatele. Doar încercând opțiunile pe care le ai, poți ajunge la un model. Iar când în descoperi, îl poți urma pentru o perioadă lungă de timp și începi să vezi rezultate.

De exemplu, în cazul nutriției, ai folosit calculatorul de calorii și ai aflat câte calorii poți mânca astfel încât să slăbești. Dar poate nu te simți sătul și devii irascibil și nervos pe timpul zilei, iar gândul îți pleacă doar la mâncare. 

Poate nu e ok pentru tine să consumi un număr așa mic de calorii. Încearcă să mai adaugi o gustare de 100 de calorii și vezi cum te simți. Dar dacă adaugi acea gustare, încearcă să folosești scările în locul liftului sau mergi 1000 de pași în plus.

Poate ai observat că în zilele de antrenament îți este mai foame. Atunci adaptezi caloriile astfel încât să mănânci cu 200 de calorii mai mult în zilele de antrenament și cu 200 de calorii mai puțin în zilele de pauză.

Poate corpul tău consumă foarte bine carbohidrații. Asta înseamnă că nu e nevoie să îi reduci prea mult, în special dacă îți plac mâncărurile cu carbohidrați. Dar vei scădea puțin din grăsimi (de preferat să nu scazi din proteine în nicio situație, te ajută să-ți refaci musculatura după sport).

Dar nu ai de unde să știi toate acestea decât dacă încerci. Nutriția și sportul nu sunt bătute în cuie, ci poți experimenta cu ele până ajungi la formula care merge perfect pentru tine și ești dispus să te ții de ea pentru o durată lungă de timp.

Iar în cazul sportului e același lucru. Chiar și după ani de sport tot vei avea exerciții care nu îți plac sau care nu se simt ok pentru tine. Înlocuiește exercițiul cu altceva. Sunt atât de multe opțiuni de exerciții fizice încât sigur vei găsi ceva care să-ți placă și care să lucreze eficient. 

La fel și cu cardio. Sunt persoane care ar prefera să facă orice în afară de jogging. Ai atât de multe opțiuni cu care să înlocuiești alergatul, încât nu are rost să te limitezi la el dacă nu îți place. Poți încerca: kickboxing, înot, rebound, step aerobic, mersul cu bicicleta, HIIT, sau simplul mers pe jos.

Nu îți limita opțiunile doar pentru că așa ai văzut la alții. Atâta timp cât vezi rezultate la tine și la stilul tău de viață, nu mai contează modelul altora.

Cum îți dai seama că modelul tău funcționează?

Atunci când experimentezi cu diferite modele de slăbire sau de creștere în masă, e important să ții evidența săptămânală despre care vorbeam în cum începi să faci sport.

Monitorizează numărul de kilograme și măsurătorile săptămânal, iar peste 3 luni trage o concluzie. În 3 luni îți dai seama sigur dacă e ok ce faci pentru tine și organismul tău sau trebuie să mai ajustezi. 

Săptămânal e ok să slăbești 0.5-1 kg și să crești în masă 0.5 kg. Ce depășește aceste limite fie înseamnă că nu mănânci suficiente calorii și pierzi și mușchi pe lângă grăsime, fie pui și grăsime alături masă musculară.

De asemenea, pe lângă evidența de care am vorbit, ia în calcul și cum te simți fizic. Poate un model pe care îl încerci îți dă rezultate, dar te simți lipsit de energie, suprasolicitat, înfometat sau ți se face rău dacă mai mănânci ceva (în cazul în care vrei să crești în masă).

Adu-ți aminte că scopul nostru e să facem sănătatea o prioritate și să implementăm sportul ca obicei. Nu ne chinuim să dăm jos câteva kilograme, apoi revenim la stilul de viață dinainte și ne îngrășăm la loc.

4 sfaturi să te ții de modelul tău de slăbire sau creștere în masă

  1. Nu uita că ești om

Se mai întâmplă să nu poți duce tot antrenamentul până la capăt, să ai o zi mai proastă sau să ieși în oraș și să exagerezi cu mâncarea. Dar asta nu înseamnă că trebuie să te descurajezi și să renunți. 

Relaxează-te, ia-o mai ușor, iar de mâine reiei planul în forță. Atâta timp cât nu se transformă în obicei, e ok să o lași mai ușor în unele zile.

  1. Fii realist

Dacă până acum mâncai mai mult KFC și Mc, e cam greu să începi să mănânci salate la toate mesele. Încearcă să mănânci gătit de tine și redu cantitățile de fast-food. 

Asta nu înseamnă că mâncarea gătită va avea gust nașpa. Poți face mâncare gustoasă și sănătoasă în același timp. Iar dacă nu ai timp să gătești, alocă 2 zile pe săptămână pentru asta și pregătește cantități mai mari de mâncare, pe care le vei consuma de-a lungul săptămânii.

  1. Găsește motivația ta: de ce faci asta?

Fiecare are un motiv pentru care a început să facă sport. De exemplu:

  • Vreau să arăt mai bine și am mai multă încredere în corpul meu
  • Vreau să fiu mai sănătos
  • Vreau mai multă energie
  • Vreau să fiu mai puternic
  • Vreau să fiu un model pentru copiii mei
  • Vreau să simt că fac ceva pentru mine

 Și lista poate continua. Important e să-ți găsești TU motivația interioară pentru care vrei asta. 

Iată un exercițiu super util, care te va ajuta să găsești acea dorință puternică care te-a făcut să te înscrii la Provocarea Spartanului: 

Scrie primul lucru care îți vine în minte, pentru care ai ales să faci sport, apoi întreabă ”de ce?” de 5 ori, până ajungi la motivația mai puternică. Iar când afli răspunsul, scrie-l pe sticky notes și pune-le în birou, pe acasă , în oglindă, ca să îți amintești zilnic de ce facem asta.

Indiferent de modelul la care vei ajunge și pe care îl vei urma, important este să-ți placă, să îl poți respecta long term, să te motiveze și să vezi rezultate 😊 

  1. Mereu o să fie ups and downs

Procesul de slăbire sau de creștere în masă nu e niciodată liniar. Vei avea zile în care te bucuri că abdomenul e mai plat, spatele arată mai bine, mușchii sunt mai pompați. Iar alte zile în care burta iese în evidență, parcă nici nu se vede că faci sport, iar mușchii par mai mici.

Și e normal. Important e să nu renunți la un proces eficient, care aduce rezultate doar pentru că într-o zi fizicul tău nu arată așa bine.

Continuă să tragi de tine și ascultă-ți corpul!

Corpul tău știe mai bine ce merge pentru el și ce nu. Așa că lucrează la modelul tău și nu mai urma sfaturi și exemple de la persoane, care nu au treabă cu nutriția și fitness-ul. 

Experimentează și încearcă lucruri până ajungi la modelul care funcționează cel mai bine pentru tine și pe care îl poți respecta o perioadă lungă de timp. Doar așa vei ajunge să te simți încrezător și bucuros că ai ajuns să ai corpul la care visai.

Lasă-ne un comentariu mai jos și spune-ne care e cel mai important lucru pe care l-ai reținut din articol și pe care îl vei face chiar astăzi 😊

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Spartan Challenge

Revino la forma fizică dorită în 28 zile cu ajutorul obiceiurilor de spartan.

Te invit într-o experiență de transformare corporală și mentală unică cu durata de 4 săptămâni prin care îți vei dezvolta obiceiuri și voință interioară de spartan.

>