Stil de viață sănătos: 5 metode pentru a fi sănătos pe viață

Mi-a venit nu demult ideea că trăim într-o societate în care este la modă să discutăm și să ne dăm cu părerea despre un stil de viață sănătos. Asta în timp ce majoritatea confundă această noțiune cu o dietă, ceva ce trebuie să faci ca să scapi de kilogramele în plus.  Pentru mulți, un stil […]

0 Comments

Mi-a venit nu demult ideea că trăim într-o societate în care este la modă să discutăm și să ne dăm cu părerea despre un stil de viață sănătos. Asta în timp ce majoritatea confundă această noțiune cu o dietă, ceva ce trebuie să faci ca să scapi de kilogramele în plus. 

Pentru mulți, un stil de viață sănătos, înseamnă să mănânce o perioadă doar salate, carne la aburi, fără ciocolate sau orice alt tip de dulce, iar la final vei reuși să ai pătrățele frumoase și o siluetă de invidiat. Dar, oare asta înseamnă să fii sănătos?  

Provocare gratuită

Dezvoltă obiceiuri de spartan în 28 zile

Această provocare de ajută să slăbești, să crești masa musculară și să scapi de obiceiurile rele pentru totdeauna.

Eram la doctor pentru un control de rutină, când am auzit în spatele meu: „Nu mai mânca atât!”. Era o doamnă în spatele meu și vorbea, cam tare, cu cineva la telefon. Apoi, a urmat fraza care m-a dat gata: „Vei ține și tu câteva luni dietă. Un mod sănătos de viață și gata. După, mănâncă ce vrei!”.

Atunci, nu am avut cum să nu mă întreb, cu ce se mănâncă acest stil de viață sănătos? Ce facem cu el? Îl ungem pe pâine la micul dejun? Sau poate ar trebui să renunțăm la pâine pentru că îngrașă, iar grăsimea nu se asociază cu stilul de viață sănătos? Or, dacă renunțăm la pâine, cum îl consumăm? Dar, oare un stil de viață sănătos se asociază numai cu mâncarea? Cum rămâne cu sportul?

Modul sănătos de viață între dietă și sănătate

Deseori se confundă sintagma de „stil de viață sănătos” cu o dietă sau ceva ce e pentru o perioadă scurtă. Și atunci când, brusc, renunțăm la tot, de obicei e vorba de mâncare, ce nu se poate și nu se încadrează în așa zisul mod sănătos de viață, corpul nostru o ia razna. Se gândește probabil că e foamete și ar cam trebui să se salveze. 

Astfel, apar o serie de probleme. Sau ești frustrat că nu ai voie să mănânci prăjitura ta preferată și devii anxios, nervos și cedezi. Ori intri în extreme și îți cauzezi singur probleme de sănătate. Ai slăbit poate într-un final, dar cu ce scop? Și ce urmează după revenirea la alimentația anterioară?

Ceea ce trebuie să înțelegem sigur este că un stil de viață sănătos nu este o dietă. Este un mod de a trăi. Sănătos și pentru toată viața, iar kilogramele dorite sau silueta dorită, mai bine zis, este un bonus. O frumoasă consecință, oricât de straniu nu ar suna, a modului de viață sănătos pe care îl ai.

Beneficiile unui stil de viață sănătos

Dacă te-ai întrebat vreodată care sunt beneficiile unui stil de viață sănătos, ei bine, iată câteva care, cu siguranță te vor face să te gândești asupra modului tău de viață:

  •  Nu trebuie să te mai gândești la kilogramele în plus și la dietele veșnice. Un stil de viață sănătos te scapă de aceste gânduri pentru toată viața. 
  • Ai energie pentru toată lista de treburi din timpul zilei. Nu te mai trezești obosit dimineața pentru că ai un somn mai odihnitor.
  • Îți îmbunătățești sănătatea și eviți o serie de boli cronice. Cu un corp sănătos poți obține succes în orice nu ți-ai propune. 
  • Ești mai binedispus! Un stil de viață sănătos este în strânsă legătură cu starea ta de bine. Eviți, cu siguranță, anxietatea și stai departe de depresie.
  • Ai o memorie mai bună, iar asta este un mare atu pentru o viață mai liniștită.
  • Încetinești îmbătrânirea! Corpul tău va arăta sănătos și tânăr, exact așa cum vei fi și pe interior. Nu contează câți ani ai, contează cum te simți în interior și ce emani în exterior.

Cum poți avea un stil de viață sănătos? 

Iată cinci metode pe care le poți implementa pentru a fi sănătos pe termen lung, formând din ele obiceiuri pe viață:

  1. Alimentează-te corect pentru un stil de viață sănătos

Da, mâncarea face parte dintr-un stil de viață sănătos. Nu voi da acum o dietă magică și specială din X produse care trebuie consumate. Fiecare din noi este diferit, are preferințe diferite și cerințe nutritive diferite. Mănâncă astfel încât să ai aportul necesar de nutrienți pentru ca organismul tău să funcționeze cât mai bine posibil. Asta înseamnă să consumi proteine, carbohidrați, grăsimi. Să mănânci alimente proaspete ce conțin vitamine și minerale. Să bei suficientă apă. 

Da, carbohidrații sunt necesari și importanți pentru echilibrul nostru hormonal. Aceștia eliberează insulina în corpul nostru, iar consumând carbohidrați împreună cu proteine sau grăsimi, putem încetini eliberarea de zahăr. Și da, mănânci în dependență de necesitățile tale. Dacă cineva se ține sătul două ore cu un măr, nu înseamnă că e și cazul tău. Suntem diferiți.

Am spus mai sus că e important să bei suficientă apă. De multe ori, nu luăm în considerare cât e de important să bem apă pentru. Dar, lipsa acesteia poate duce la o serie de probleme de sănătate. Bei apă în dependență de ce activități faci în timpul zilei. Un punct forte pentru un stil de viață sănătos.

De asemenea, ar fi bine să eviți mâncarea procesată. Alimentele procesate reprezintă un risc pentru sănătate, chiar dacă sunt gustoase și accesibile. Mâncarea gătită acasă este cu mult mai sănătoasă. Gătește acasă de câte ori ai ocazia! Bucatele simple nu o să-ți ia mult timp.

Mâncarea trebuie să fie variată. Nu mânca aceleași alimente în permanență. Dacă vei schimba meniul în funcție de sezon, vei obține, cu siguranță, diversificarea de care ai nevoie pentru un stil de viață sănătos.

  1. Fă sport! Activitatea fizică echilibrată este vitală pentru un stil de viață sănătos.

Este bine știut de toți, cred, că pentru un stil de viață sănătos, se recomandă să faci sport cel puțin 30 de minute pe zi. Și sunt multe metode pentru a îndeplini această sarcină. Poți face exerciții acasă pe covoraș, să mergi la o sală de sport, să alergi prin parc. Chiar și mersul te poate ajuta, e suficient să mergi într-un ritm rapid.

Cum te ajută sportul? Ei bine, îți consolidează mușchii, arzi excesul de calorii. De asemenea, sportul ajută la ținerea sub control a colesterolului, a glicemiei, scade nivelul de stres, ține sub control dispoziția și îmbunătățește somnul. 

Activitățile fizice te pot ajuta să te relaxezi, să-ți îmbunătățești stima de sine și chiar să socializezi cu alți oameni. Poți face sport și poți fi și activ social mergând la sală sau făcând sport în parc.

  1. Dormi suficient! Somnul contribuie la un stil de viață sănătos

Probabil ai observat că dacă te culci mai târziu, dimineața și toată ziua ești obosit și îți lipsește abilitatea de concentrare pe lucrurile pe care le ai de făcut. Pe termen lung asta ar putea trece în oboseală cronică și va deveni o problemă serioasă cu consecințe neplăcute asupra sănătății tale. 

Pentru un stil de viață sănătos, numărul adecvat de ore de somn este de 8 ore pe noapte. În aceste opt ore corpul reușește să se odihnească și să acumuleze energie pentru ziua următoare. Dacă suferi de insomnie și nu poți rezolva asta pe cont propriu, ar trebui să te adresezi la medic. Insomnia este una din cauzele bolilor psihice, endocrine, metabolice sau a bolilor de inimă.

  1. Rămâi pozitiv! Echilibrul psihologic este important ca să fim sănătoși

Sănătatea mintală este și ea importantă, dacă vrei să spui ferm și tare că ai un stil de viață sănătos. Modul nostru de gândire influențează starea noastră de bine și respectiv sănătatea mintală. Dacă vrei să ai abilități bune de comunicare, să poți crea relații sociale sau să treci ușor peste provocările de zi cu zi, trebuie să fie o balanță între sănătatea fizică și starea emoțională.

Pentru a fi în armonie cu tine ai putea să încerci să faci meditație. Sau să te deconectezi de la toate treburile pe care le faci, fără telefon, televizor și să stai în liniște. Doar tu și gândurile tale. Metoda asta ar putea să te ajute să-ți pui gândurile în ordine și, cu siguranță, vei avea un stil de viață mai sănătos.

Este important să gândești pozitiv. Dacă vei fi mereu morocănos și te vei împiedica emoțional de toate lucrurile din jurul tău, asta nu va face bine stării tale emoționale. Încearcă să vezi partea bună a lucrurilor și să nu cheltui energie pe lucrurile care nu valorează prea mult.

De asemenea, nu intra pe rețele sau citi/ privi știrile de dimineață. Asta ar putea afecta dispoziția ta pentru toată ziua. Începe dimineața în liniște, cu apă sau poți admira cerul de dimineață, copacul pe care îl vezi prin geam. E o priveliște frumoasă pentru un început de zi.

  1. Socializează! Comunicarea e eficientă pentru un stil de viață sănătos

Comunicarea este vitală pentru un stil de viață sănătos. Un om are nevoie de alți oameni. Este un aspect fundamental și important. Dacă te izolezi social, asta te-ar putea afecta emoțional și ar duce la deteriorarea capacităților tale de comunicare, la abilități fizice sau psihice. Sunt mai multe studii care arată, că izolarea de alți oameni poate duce la demență.

Asta nu înseamnă să comunici cu fiecare pe care îl întâlnești, doar ca să nu faci demență. Ar fi bine să filtrezi oamenii care îți apar în viață. Oamenii care trebuie evitați și pe o insulă pustie sunt vampirii emoționali și oamenii negativi.

 Dacă după ce ai vorbit cu o persoană tremuri, te simți aiurea, straniu și îți vine să te faci nevăzut, atunci evită această persoană până la a o exclude complet din viața ta. Dacă mereu te simți trist și debusolat, după ce vorbești cu o colegă și asta se întâmplă mereu, atunci evită la maxim comunicarea cu ea. Oamenii negativi te pot induce într-o stare emoțională defavorabilă pentru tine și nu te ajută să ai un stil de viață sănătos, din contra sunt foarte toxici. 

Ce ai putea să faci în schimb? Ai putea să-ți inviți mai des prietenii la cafea, la o plimbare în parc, să-ți suni mai des mama, să vorbești pe săturate cu persoana dragă. Să faci cunoștință cu oameni noi și interesanți pentru tine.  

Deci, ce înseamnă un stil de viață sănătos? Ei bine, e atunci când te simți bine fizic, mental și social. Nu doar atunci când nu ești bolnav sau ai kilogramele dorite.

Un mod de viață sănătos e ca un buchet de flori. Trebuie să fie totul un tandem și să se potrivească totul cu armonie. Dacă din tot buchetul ai doar o floare proaspătă, iar restul sunt ofilite, cam nu prea îți vine să dăruiești cuiva acest buchet, nu-i așa? Și nici tu în vază nu l-ai pune. Apare doar o mare frustrare și părere de rău pentru bietele flori care au fost rupte degeaba. 

Ei bine, cam asta e ideea de bază și cu modul de viață. Un stil de viață sănătos este o armonie totală a întregului tău corp. Și cu siguranță nu e vorba doar de mâncare sau doar de sport. E un puzzle în care toate piesele trebuie să se potrivească. Iar imaginea finală ești tu și sănătatea ta. Treaba nu stă în rochia care trebuie să-ți vină perfect sau pătrățelele bine conturate. Or, pe termen lung nu asta contează. 

Program zilnic pentru o viață sănătoasă

  • Trezește-te în fiecare dimineață la aceeași oră. Asta îți va ajuta corpul să-și formeze o rutină și să te trezești mai ușor. E important, dacă vrei să ai un stil de viață sănătos. 
  • Evită să stai în telefon de dimineață.
  • Fă-ți timp pentru tine și nevoile tale. Pentru o zi bună, dimineața ta trebuie să conțină lucruri care îți aduc plăcere. Meditează, citește, ieși la o alergare sau plimbare în parc, fă-ți o rutină de îngrijire a feței. Orice te ajută să-ți faci dispoziție de dimineață. 
  • Bea apă! Nu uita să te hidratezi. Apa îți ajută corpul să lucreze, dar și să ai energie. Ceea ce este primordial pentru un stil de viață sănătos.
  • Include sportul în programul tău zilnic! 30 de minute pe zi dedicate sportului, sunt grozave pentru un stil de viață sănătos.
  • Nu uita de cele trei mese zilnice. Un stil de viață sănătos trebuie să conțină mic dejun, prânz, cină. E bine să fie în fiecare zi la aceeași oră. Între mese poți avea mici gustări sănătoase. Poți mânca unul din fructele preferate.
  • Exclude produsele procesate. Acestea nu sunt bune pentru sănătatea ta. Poți, în schimb, să gătești singur. Nu te complica, bucatele simple sunt cele mai gustoase și nu-ți vor lua mult timp.
  • Petrece cel puțin o oră pe zi la aer liber. Aerul proaspăt îți va da o stare de bine și te va ajuta să depășești momentele de anxietate.
  • Fă-ți timp pentru prieteni! Un stil de viață sănătos conține și socializare. Te va face să nu te simți singur și îți va da siguranță.
  • Nu-ți încărca seara cu lucruri care te vor împiedica să dormi liniștit. Pentru un stil de viață sănătos, alege să te relaxezi înainte de somn. Poți citi, privi un film sau poți face o baie cu spumă.
  • Mergi la culcare până la miezul nopții. Ora ideală ar fi între 10 și 11 seara.  
  • Dormi cel puțin opt ore pe noapte. Un stil de viață sănătos are nevoie de un somn bun.

Ce se întâmplă dacă nu ai un stil de viață sănătos

Aș vrea acum, să scot în evidență problemele care apar atunci când nu ai un stil de viață sănătos. Ceea ce, după părerea mea este important. Nu mulți oameni înțeleg că foarte multe probleme de sănătate pe care le au sau apar de-a lungul vieții, sunt anume de la lipsa unui mod de viață corespunzător. 

Lipsa unui stil de viață sănătos duce la o mulțime de probleme. Obezitatea este una din problemele cele mai vizibile care, la rândul său, duce la alte probleme de sănătate, mult mai grave. De asta, 8 din 10 oameni sunt într-o continuă luptă cu kilogramele în plus. Dar, ceea ce ar trebui să înțeleagă, este că nu grăsimea este o boală. Ea doar duce la consecințe, adică la probleme de sănătate, atunci când e în exces. 

Un factor ce duce la obezitate este zahărul consumat în exces. Știu că te-ai gândit că e un aliment controversat și mulți îl numesc răul cel mare. De fapt, el este necesar în organismul nostru. În cantități mari, însă, devine o toxină ce este cauza unor afecțiuni. Zahărul duce la diabetul de tip II, la hipertensiune arterială, chiar și la probleme cardiace. 

Factorul important ce duce la obezitate și abuzul de zahăr este stilul de viață, cu alimente nesănătoase și puține activități fizice (de multe ori acestea lipsesc cu desăvârșire). Se formează un dezechilibru între caloriile consumate și caloriile arse (folosite de organismul nostru pentru o funcționare normală).

Modul de viață duce la depresie?

Depresia este o gravă problemă de sănătate mintală. Se caracterizează prin pierderea interesului, dispoziție proastă, pierderea plăcerii de la activități anterior preferate. De asemenea, conține un spectru larg de probleme emoționale, fizice și comportamentale.

Stilul de viață nesănătos poate duce sau poate înrăutăți depresia. Sănătatea mintală este foarte importantă, iar pentru a fi sănătos mintal trebuie să fim sănătoși fizic și invers. Or, fraza: „O minte sănătoasă, într-un corp sănătos”, chiar dacă sună ca un clișeu, e destul de adevărată. Stilul nostru de viață și tot cu ce ne înconjurăm are efecte asupra sănătății noastre mintale. Astfel, pot spune cu siguranță că e important să avem un stil de viață sănătos. 

Toți acești pași, pe care ți i-am relatat în prima parte a acestui articol, sunt posibili. Dacă depunem dorință, efort, perseverență, pas cu pas transformăm asta în rutina noastră zilnică. Este important ca asta să fie pe viață, nu degeaba este un stil de viață sănătos. Nu? Vei vedea că vei putea face mult mai multe lucruri pentru care parcă nu aveai timp sau putere în trecut. Nu vei mai fi obosit, vei îmbunătăți nu doar starea ta fizică, dar și psihică. Un mod de viață sănătos este o alegere pe care o faci pentru a fi fericit, împlinit emoțional și sănătos. Un stil de viață sănătos nu se construiește într-o zi și nu este de scurtă durată. Necesită muncă în continuu. Ca un plan bun. Îl înțelegi mai întâi la nivel mental, apoi muncești la el zi de zi până se realizează. Apoi, continui să-l menții zi de zi pe parcursul întregii tale vieți.  

Spartan Challenge

Revino la forma fizică dorită în 28 zile cu ajutorul obiceiurilor de spartan.

Te invit într-o experiență de transformare corporală și mentală unică cu durata de 4 săptămâni prin care îți vei dezvolta obiceiuri și voință interioară de spartan.

>